נייר עמדה לקראת הדיון בוועדה לקידום מעמד האישה בנושא: "למה באת רק עכשיו"
///תקציב וחוק ההסדרים | 2021“עבירות המין הוכרו בדין, הן בדברי חקיקה שונים והן בפסיקת בתי המשפט, כקבוצת עבירות נפרדת,
בין היתר בשל קשיים ניכרים וייחודיים שחווים נפגעי העבירה במהלך ההליך הפלילי בעניינם. להליך
הפלילי בעבירת מין מאפיינים שונים, אשר כל אחד מהם, עלול להקשות על נפגע העבירה לצלוח אותו
ללא פגיעה נפשית נוספת, כל שכן הצטברותם יחדיו.” (מתוך ההקדמה לדו”ח ועדת ברלינר).
מאורעות השבוע שעבר הציפו שוב את העובדה שמשטרת ישראל ומערכת החוק כולה, כושלות בטיפול
בתלונות על עבירות מין ובמיוחד – כי ישנו צורך בשינוי מהותי ביחס המערכת לנפגעות עבירות מין.
על פי הערכות איגוד מרכזי הסיוע רק כעשרה אחוזים מתוך כלל המגיעים לקבל עזרה במרכזי הסיוע
ובבתי החולים, מגישים תלונה במשטרה.
על מנת לעודד נפגעות ונפגעי עבירות מין להגיש תלונות ול סייע להם להתמודד עם קשיי ההליך הפלילי
יש צורך בשינוי מערכתי נרחב, שיביא להסרת החסמים הרבים העומדים בפניהם. בפרט, תוך שימת
דגש על הדרך שנציגי הרשויות מטפלים בנפגעות ונפגעי עבירות המין והיחס האישי המופגן כלפיהם.
מסקנות ועדת ברלינר
הוועדה הבין-משרדית לבחינת הטיפול בנפגעי עבירות מין בהליך הפלילי (“ועדת ברלינר”), פרסמה
בדו”ח בסוף 2019, מספר המלצות חשובות שעוסקות במאפיינים הייחודיים לעבירות מין והקושי
שחווים הנפגעות והנפגעים במסגרת ההליך הפלילי.
הוועדה המליצה שבשל המאפיינים הייחודיים יינקטו מספר צעדים משמעותיים, שישנו את ההליך וילוו
את הנפגע/ת מתחילתו ועד סופו. בהמלצותיה מבקשת הוועדה להבטיח מרחבים מותאמים לחקירה
ולעדות של נפגע/ת עבירות מין, ליווי מקצועי לכל אורך ההליך ושיפור ההסדר החוקי באשר לפיצוי
נפגע/ת עבירות המין, שייתן מענה נגיש ומהיר יחסית לצורכיהם הייחודיים.
בנוסף, המליצה הוועדה על הקמת מערך חירום לנשים בשעת משבר; הוספת חדרים אקוטיים בבתי
החולים; מתן סיוע משפטי ושיקום לנפגע/ת עבירות מין ואלימות והקמת מרכזי הגנה ייעודיים
למתלוננים בגירים בעבירות מין.
במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, נקבע שכמעט כל המלצות “ועדת ברלינר” ייושמו, אך למרבה
הצער, ההמלצות אינן נכללות בהצעת התקציב שאושרה בממשלה. אנו קוראים לחברי וחברות הכנסת
לעמוד על כך שהתקציב הסופי יכלול, לכל הפחות, הפעלת פיילוט של הקמת מחלקות ייעודיות ברשויות
האכיפה לטיפול בנושא. בנוסף, יש לקדם כבר כעת את החלק בהמלצות שעוסק בהכשרה והעלאת
מודעות ושינוי עמדות בקרב אנשי מקצוע שונים, אותו ניתן לממשן וליישמן בטווח קצר, ללא עלות
תקציבית משמעותית.
פיילוט הקמת מחלקות/צוותים ייעודיים לטיפול בעבירות מין ברשויות האכיפה ובבתי המשפט
הוועדה ממליצה על הקמת מערך מחלקות או צוותים ייעודיים לטיפול בעבירות מין ברשויות האכיפה
ובבתי המשפט. בשל ההשלכות הנרחבות של מהלך כאמור, הציעה הוועדה לגבש תחילה פיילוט להקמת
מערך ייעודי לעבירות מין במחוז ספציפי, שייבחר כמתאים.
בתוכנית הפיילוט במחוז שייבחר יוקצו צוות/יחידה/מחלקה בבית המשפט, בפרקליטות ובמשטרת
ישראל, לפי העניין, אשר ייועדו ויוכשרו לטיפול בעבירות מין. המטרה היא להביא, בסופו של דבר, לכך
שהטיפול בנפגעי עבירות מין יהיה אך ורק בידי אנשי מקצוע שיוכשרו ויוסמכו לשם כך.
הפיילוט יימשך בין שנתיים לחמש שנים. הוא יתוכנן, ינוהל וילווה על ידי ועדת היגוי, שתעריך ותסכם
בסופו את ההשפעה, הקשיים וכיווני ההתאמה הנדרשים על מנת ליישם את התוכנית בכל אחד מגופי
האכיפה ובתי המשפט.
לאור זאת יש לוודא כי התקציב הקרוב יכלול סעיף ייעודי להקמת ועדת ההיגוי ולתפעול הפיילוט.
בשל הפער בטיפול בשטח כרגע ועל מנת להיערך בנושא לקראת אישור תקציב המדינה לשנים
2024-2023 ,ראוי לדרוש שוועדת ההיגוי תייצר בתום שנה מתחילת הפיילוט דוח ביניים, שיאפשר
קבלת החלטות לגבי המשך יישום מסקנות דוח ברלינר ואופן התקצוב של הפרויקט.